|
- American Psychiatric Association.
Diagnostical and statistical manual of mental disorders (DSM-IV).
(1995). Washington DC.
- Baert K., (2002), ADHD. Op één spoor? Leuven: Garant
- Baltussen M. et al. (2001), Kinderen met speciale rechten, omgaan met ADHD op school. Vereniging van Samenwerkende Landelijke Pedagogische Centra (VSLPC)
- Banaschewski T. et al (2006), Long-acting medications for the hyperkinetic disorders. European Child and Adolescent Psychiatry, Vol 10
- Barkley, A.D. (1997), Diagnose ADHD. Een gids voor ouders en hulpverleners. Lisse: Swets& Zeitlinger
- Barkley R.A. et al (2001) Executive functioning, temporal discounting and sense of time in adolescents with
attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and oppositional defiant disorder (ODD).
- Belgisch centrum voor farmacotherapeutische informatie (juni 2007). Atomoxetine. Bijvoegsel bij Folio pharmacotherapeutica - maandelijks tijdschrift, nummer 6
- Belgisch centrum voor farmacotherapeutische informatie(december 2005). Transparantiefiche: Aanpak van ADHD. www.bcfi.be
- Brown T.E. (2003) Ph.D. Dept. Of Psychiatry, Yale University School of Medicine. “ADHD as Executive Function Impair ments.” The Help Group’s Helpletter.
- Compernolle, T. (1991). Zit Stil. Een handleiding voor het opvoeden van overbeweeglijke kinderen. Tielt: Lannoo
- Conners, C.K. (2001). Multimodal treatment of ADHD in the MTA: an alternative outcome analysis. European Child and Adolescent Psychiatry, Vol 2.
- Cooreman A., Differentiaal diagnose ADHD/ADD. Eureka onderwijs
- Danckaerts, M. (26/03/2004). Studiedag: Gedragsproblemen, leerproblemen en hun bijhorend medicatiegebruik.
VCLB Vormingscentrum
- De Leidraad (2002). Methodiek in leerlingenbegeleiding. Beslisbomen ADHD, Depressie, Druggebruik,
Faalangst, Obesitas. Gent: Centra voor Leerlingenbegeleiding
- De Korbeel (2005). ADHD-wijzer. Continuga
- EINAQ and Thomson Advanced Therapeutics Communications (ATC) (2003). Diagnostiek en
behandeling van ADHD bij kinderen en adolescenten.
- Fabiano G.A. et al. (2007) The single and combined effects of multiple intensities of behavior modification and methylphe
nidate for children with attention deficit hyperactivity disorder in a classroom setting. School Psychology Review.
36 (2), 195-216.
- Gillberg C, Billstedt E. (2000) Autism and Asperger syndrome:coexistence with
other clinical disorders. Acta Psychiatr Scand, 102 (5), 321-330.
- Glorieux, P. (1998). Gevraagd: ‘superouders’. Als opvoeden net niet loopt zoals je wenst. Tielt:
Lannoo
- Hellinckx, W. & Ghesquière, P. (1999). Als leren pijn doet… Opvoeden van kinderen met een
leerstoornis. Leuven: Acco
- KBS (2005). ADHD, een pleidooi voor gedeelde zorg. www.kbs-frb.be
- Krab, K.J. (2000). Gedragsverandering binnen en buiten de klas. Hoevelaken: Christelijk Pedagogisch
Studiecentrum (CPS)
- Lawrence V. et al (2007). ADHD outside the laboratory: Boys’s executive function performance on tasks in videogame plan
and on a visit to the zoo. Journal of abnormal Child Psychology. 30(5), 447-464
- Litière, M. (2000). ‘Ik kan dat niet’ zegt mijn kind. Tielt: Lannoo
- Maes, B. et al. (2005). Een leidraad voor de taxatie van ontwikkelingsproblemen bij kleuters. VCLB
Service
- MTA Cooperative Group (1999). A 14-month randomized clinical trial of treatment strategies for
attention-deficit/hyperactivity disorder. Archives of General Psychiatry, 56.
- Oswald P. (2006), Begrijpen en behandelen van ADHD. De Belgische gids van de patiënt. (Vivio)
- Pameijer, N. (2004). Handelingsgerichte diagnostiek: een praktijkmodel voor diagnostiek en advisering
bij onderwijsleerproblemen. Leuven: Acco
- Panmeijer, N. et al.(2007). Handelingsgericht werken op school. Samen met leerkracht, ouders en kind aan de slag.
Leuven: Acco
- Peerlings, W. (2006). Hoe breng ik mijn kind (en mezelf ) structuur bij? Een gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners.
Tielt: Lannoo
- Perez R.C. & Bouclaert M (2009). D.r.u.k. of A.D.H.D? Een educatief pakket rond ADHD voor allochtonen ouders.
ACCO (Leuven).
- Polanczyk et al. (2007). The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis.
American Journal of Psychiatry, 164, 942-948.
- Raeymaekers, P. & Rondia, K. (2004). Mijn bijzonder brein. Koning Boudewijnstichting
- Raeymaekers, P. et al. (2006). ADHD: Een pleidooi voor gedeelde zorg. Koning Boudewijnstichting
- Rigter, J. (2002), Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen. Coutinho
- Roeyers H. (16/11/2006), ADHD en Autismespectrumstoornissen. Lezing
- Taylor E. et al. (2004), European clinical guidelines for hyperkinetic disorder. European Child and
Adolescent Psychiatry, Vol 13
- Taylor E. et al. (2005), Europese richtlijnen voor de hyperkinetische stoornis: eerste herziening. Kind
en Adolescent, Vol. 1
- Timmerman K. (2002), Kinderen met aandachts- en werkhoudingsproblemen. Leuven: Acco
- Vaessen, G. (2003). Een wervelkind. Praktisch handboek voor ouders van kinderen met ADHD, een
pittig temperament of tegendraads gedrag. Antwerpen-Apeldoorn: Garant
- Van Mourik Rosa (2010). Interferentiecontrole en afleidbaarheid in ADHD: nieuwe inzichten. Promotieonderzoek, onderzoeksschool EPOS, Universiteit Amsterdam.
- VCLB regio Gent (2005) Stappenplan bij een vermoeden van ADHD
- VCLB Service (2006) Traject bij vermoeden dyscalculie. Multimediaal pakket voor CLB-teams
- Vermeulen, M. (25/01/2007). Studiedag: Voor elk grilletje…een pilletje? VCLB Vormingscentrum
- Walgraeve T. (2002), Jongeren met ADHD: een overlevingskit
- Werkmap ‘leerzorg’ (2004). – ‘Leerzorg’. Netoverschrijdend project, een samenwerkingsverband
tussen het CLB van het Gemeenschapsonderwijs (Leuven – Tienen – Landen), het Vrij CLB (Leuven), vzw *Eureka*,
Onderwijs en vzw Die-’s-lekti-kus.
- Willcut E.G et al. (2005). Validity of the Executive Function Theory of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: a Meta-Analytic
Review. Journal of Biological Psychiatry. 57, 1336-1346.
- Zit stil: ADHD, een complex verhaal: een open venster op aanleunende stoornissen en etiketten (deel 1, 2 en 3)
- Zit stil: Puberteit en ADHD: Mogelijke strategieën op school
- Zit stil: Schoolbrochure: Zelfinstructie: Stop – Denk – Doe
- Zit stil: Kleuterbrochure: Omgaan met hyperactieve kleuters
- Zit stil: ADHD – Tips voor klaspraktijk (Marc Derudder)
- Zit stil: Huiswerkbegeleiding door ouders (Ilse Verschaeren)
|
|